سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
۰ نفر

همشهری دو - سیداحمد واحدی: یک: آدمیزاد یار غار غفلت است. اصلا این فقره غفلت را اگر از آدم بگیرند شاید چیز زیادی از او نماند.

گناهان فراموش شده

انسان پر است از فراموشي؛ فراموشي گذشته، حال و آينده. ما آدم‌ها آكنده‌ايم از اشتباهاتي كه از سر فراموشي كرده‌ايم؛ اشتباهاتي كه موقع انجامشان حواسمان نبوده. حواسمان نبوده كه داريم خطا مي‌كنيم و حواسمان نبوده كه داريم چه بلايي سر خودمان مي‌آوريم و حواسمان نبوده كه داريم چه بلايي سر كسي كه مي‌شناسيم يا نمي‌شناسيم مي‌آوريم. گاهي ما بنده خطاهايي هستيم كه نه‌تنها به‌خودمان آسيب مي‌زند بلكه آبروي ديگراني را هم مي‌برد.

دو: قبل‌تر‌ها گناه‌ها حقيقي‌تر بودند؛ يعني اشتباهات و گناه‌ها و خطاهاي روزمره ما آدم‌ها توي دنيايي از جنس خودمان روي مي‌داد. حالا اما در روزگاري كه هركدام‌مان يك زندگي زيرزميني داريم به نام زندگي مجازي، و نصف و بلكه بيشتر عمرمان را داريم توي سردابه‌هاي دنياي باشكوه مجازي مي‌گذرانيم، اشتباهاتمان هم روي موج صفر و يك همين دنيا روي مي‌دهد. گناه كردن توي دنياي مجازي اگرچه همان نفس و وجدان خطاكار دنياي حقيقي را مي‌خواهد اما چون خيلي ملموس نيست خيلي وقت‌ها به چشم‌مان نمي‌آيد.

سه: توي دنياي مجازي خيلي‌وقت‌ها همرنگ جماعت شدن كار درستي نيست. وقتي جماعت كاربران شبكه‌ها و محيط‌هاي مجازي دارند آبروي كسي را مي‌برند و وقتي دارند با تهمت و دروغ و قضاوت‌هاي عجولانه و نادرستشان گره‌اي به‌كار كسي مي‌اندازند نبايد همرنگشان شد. بي‌تعارف رفتار غالب بسياري از كاربران شبكه‌هاي مجازي چه از روي عمد و چه از سر همان غفلت و فراموشي، رفتاري است كه نمي‌شود آن را از اشتباه و خطا و حتي گناه پاك دانست. ما بي‌آنكه بدانيم، گاهي داريم به گسترش گناه در محيط مجازي كمك مي‌كنيم؛ يعني در بهترين حالت اگر آغازگر جرياني ناصواب نباشيم داريم با دست خودمان به بزرگ شدن خطايي كه هيچ سود و نفعي برايمان ندارد ياري مي‌رسانيم.

چهار: اين روزها و شب‌ها بهترين روزها و شب‌ها نزد خدا بود و امشب هم آخرين شب؛ پس موقعي كه داريم خدا را به عزيزترين و باآبروترين بندگانش قسم مي‌دهيم تا ببخشدمان و گناهانمان را پاك كند و موقعي كه داريم خطاهايمان را به ياد مي‌آوريم و براي تك‌تكشان الهي‌العفو مي‌گوييم حواسمان و نگاهمان به كارهاي اشتباهي كه از سر غفلت توي زندگي مجازي‌مان كرده‌ايم هم باشد. اگر با پخش‌كردن بي‌غرض عكس كسي كه نمي‌شناختيم آبرويش را برده‌ايم و اگر بدون اطلاع حرفي را به دروغ به كسي نسبت داده‌ايم و اگر چون بقيه مي‌گفتند، ما هم به كساني تهمت زده‌ايم و اگر با رفتار مجازي نادرستي حتي به سادگي انتشار يك عكس يا بازنشر يك خبر، مسير زندگي كسي را به بيراهه برده‌ايم, در همين يك شب و روز كه هنوز سفره بخشايش و رحمت و نعمت خداوند باز است توبه كنيم.

پنج: ثواب و گناه پيش خدا حقيقي و مجازي ندارد. امشب براي تمام گناهانمان پيش خداوند بخشنده شرمنده باشيم و استغفار كنيم.

#وقت‌هايي- كه_حواسمان_نبوده #اشتباهات_خيلي_كوچك #گناه‌هاي_مجازي #حق‌‌الناس #رمضان #عيدفطر#استغفار

کد خبر 339165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha